Wat waren de vakantietrends van 2015

Vakantie is altijd leuk, gewoon genieten van je vrije tijd, geen verplichtingen, alleen maar doen wat je leuk vindt. Maar wat voor soort vakanties zijn nou helemaal in en wat kun je beter niet doen? Kamperen in Nederland is de laatste tijd steeds minder in trek en dat zie je ook aan het aantal campings. In 5 jaar tijd verdwenen er ruim 250 kampeergelegenheden. Maar wat doet een Nederlander dan als hij vakantie heeft? We zetten de vakantietrends van 2015 voor je op een rijtje.

De vakantietrends van 2015

Uit onderzoek naar de populairste vakantietrends van reizigers is gebleken dat de gehele reisbranche flink aan het veranderen is. Wat nog niet zo lang geleden heel normaal was om te doen, kan nu nog extremer.

Blind Break

Een blind break vakantie heeft wel iets weg van een blind date. Bij een blind date moet je maar afwachten hoe de persoon waarmee je afgesproken hebt eruit ziet. Bij een blind break vakantie boek je een vakantie, maar weet je je bestemming nog niet en moet je dus maar afwachten waar je terechtkomt. Dit experimentele reizen is bedoeld om je volledig uit je comfortzone te trekken. Dat kan goed, maar ook slecht uitpakken.

Leven met de lokale bevolking

Logeren bij de lokale bevolking van een land is niet geheel onbekend onder de Nederlanders. Je snuift lichtelijk de cultuur van de bevolking op, maar gaat wel verder je eigen gang. Connect the Locals gaat toch een stuk dieper. Je logeert niet alleen bij de lokale bevolking, maar je onderneemt ook allerlei activiteiten met hen. Zo ga je fietsen, sporten of woon je samen een religieuze ceremonie bij of stort je je met z’n allen op een kookworkshop.

Feest in India

Misschien vraag je je af hoe je dan met deze mensen in contact komt? Er zijn verschillende platforms zoals I like locals, Sleep with the Locals en Better Places, die jou met de lokale bevolking in contact brengen.

Foodcations and foodtourism-trend

Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in andere culturen en hun keukens. Deze mensen willen reizen, maar ook culinaire uitstapjes maken. Daarom zijn er apps en websites in het leven geroepen zoals ‘eating and dining’ waar je lid kunt worden van een community. Kies een lokaal adres uit en ga samen met anderen lokale gerechten koken, om ze daarna gezamenlijk te nuttigen en ervaringen uit te wisselen.

Grenzen verleggende vakanties

Je kent het motto wel dat ‘alles kan’ en dat is dan ook de nieuwe vakantietrend. Grenzen verleggen door steeds grotere uitdagingen aan te gaan, spannende activiteiten te ondernemen en extreme vakanties te boeken. Vrijwilligerswerk met wilde dieren, ijsbeer expedities of zwemmen met krokodillen, we draaien er ons hand niet meer voor om. De éne uitdaging is nog extremer dan de ander. Niets is tegenwoordig raar, het kan allemaal.

Reizen naar onbekende plekken

Als je veel reist, dan komt er een moment dat je de meeste dingen wel gezien hebt en dat je wel eens iets anders wil dan al het geijkte. Onbekende bestemmingen winnen dan ook populariteit. Deze vakantiebestemming worden ook wel ‘onder de radar bestemmingen’ genoemd.

Healthy trips

Gezondheid en fit zijn is helemaal iets van onze huidige maatschappij. Vroeger was vakantie om lekker te ontspannen en eens helemaal geen rekening te houden met gezond leven. Maar nee, in 2015 moet je zelfs fit zijn op vakantie. Vakanties die gericht zijn op de fysieke en mentale gezondheid zijn dan ook helemaal in. Een yoga reis, een reis om af te vallen of om een marathon te lopen passen helemaal in het plaatje van 2015.

Actief tijdens de vakantie

Millennials delen de leukste hotspots

De millennials, geboren tussen 1980 en 2000, maken een groot deel uit van onze peer-to-peer maatschappij. Deze groep mensen vinden het heerlijk om hun ervaringen online te delen via platforms en social media. Tijdens hun vakantie hebben deze mensen constant hun smartphone of tablet in hun hand om alles wat er maar te zien is vast te leggen en direct te delen via social media. Deze groep wordt ook wel generatie Y genoemd, ze zijn enorm reislustig en gaan het liefst wel 4 tot 5 keer per jaar op vakantie met als hoofdingrediënt Inspiratie.

Hippe vader reizen

Waar vroeger moeders nog wel eens alleen met de kinderen op vakantie gingen, trekken tegenwoordig ook vaders er met hun kroost op uit. Vaders gaan steeds vaker parttime werken zodat ze meer tijd hebben voor de kinderen. Je ziet dat er steeds meer papa-dagen worden ingelast. Hippe vaders maken nu samen met de kinderen een reisje naar Disneyland Parijs of gewoon een weekendje Wadden, terwijl moeder het geld binnenbrengt en het huis bewaakt.

Solo traveling

Singles gaan steeds vaker alleen op vakantie, maar ook vrouwen die samenwonen of getrouwd zijn trekken er alleen op uit. Vaak doen deze vrouwen exotische oorden aan of boeken juist een cultuurvakantie. Misschien vind je het allemaal wat ongezellig aandoen, maar het doel van solo traveling is om nieuwe contacten te leggen en ervaringen te delen.

Braggie

Selfies maken is hot, maar Braggies maken nog veel meer. Zodra je aankomt op je bestemming dan maak je direct een foto en deelt deze via social media. Iedereen mag jouw paradijselijke bestemming zien en je doet dit natuurlijk niet zomaar. De reden die er achter zit is om het thuisfront en iedereen die dit ziet maar jaloers te maken. En dat dit echt een vakantietrend van 2015 is blijkt wel, want er worden wereldwijd wel 750 miljoen afbeeldingen gepost op facebook en via Whatsapp. En dan heb ik het niet over per jaar, maar per dag en dat is natuurlijk mega veel.

BertWat waren de vakantietrends van 2015

Leave a Comment